خدمات پرستاری در منزل

خدمات پرستاری در منزل

قشر سالمندان، کودکان و افراد بیمار، از گروه حساس و پر اهمیت هستند و خدمات پرستاری در منزل برای این گروه باید با دقت بالا و رعایت اصول مشخصی صورت بگیرد. خدمات پرستاری در منزل می بایست توسط تیم کاربلد و حرفه ای باشد و همه جوانب سنجیده شود.

پرستاری در منزل
معرفی خدمات پرستاری در منزل

وقتی صحبت از خدمات پرستاری در منزل است یعنی همه خدماتی که شخص چه در سن بچگی و چه در قالب بیمار یا سالخورده نیاز به انجام آن دارد. خدمات پرستاری در منزل در دسته بندی های مختلفی ارائه می شود که هر یک را توضیح می دهیم.

خدمات پرستاری در منزل (بخش نظافت)

معمولاً کسانی که در دوره سالمندی هستند، در نظافت شخصی و عمومی خود به مشکل بر می خورند، تمرکز و توان کافی قبل را ندارند و این موضوع باعث می شود که اعتماد به نفس خود را از دست دهند. خدمات پرستاری در منزل در بخش نظافت، صفر تا صد پروسه نظافت شخص را برعهده می گیرد.

شرایط به این صورت است که همه مراحل سرویس بهداشتی، حمام و نظافت خود شخص به دقت صورت می گیرد. در صورتی که شخص قادر به حرکت برای سرویس بهداشتی نباشد، پروسه پوشاک بهداشتی به دقت و با رعایت اصول بهداشتی صورت می گیرد. پس از نظافت خود شخص، شستشوی حمام و دستشویی و همینطور نظافت اتاق بیمار صورت می گیرد.

در بحث نظافت کوتاهی موی شخص، کوتاه کردن ناخن ها و تمیز نگه داشتن تخت بیمار مدنظر است. لباس بیمار به صورت روزانه و یا چند ساعت یک بار تعویض شده و وضعیت پوشاک بهداشتی وی چک می شود. شخص در این راستا هیچ ناراحتی احساس نمی کند و کسی که مسئول خدمات پرستاری در منزل است همه روال را طبق آموزش های طی کرده دنبال می کند.

خدمات پرستاری
خدمات پرستاری در منزل (بخش پزشکی)

گاه شخص در شرایطی است که نیاز به پرستار برای بررسی وضعیت پزشکی خود دارد. مثلاً بیمار نیاز به استفاده از قرص و دارو طبق ساعت معین دارد، نیاز است که آمپول وی به موقع زده شود، فشار خون وی چک شود و یا سرم برای وی تجویز شده و باید موقعیت جریان سرم به صورت دقیق بررسی شود. در چنین حالتی می توان از خدمات پرستاری در منزل استفاده کرد.

کسانی که در بخش پزشکی در قالب خدمات پرستاری در منزل فعالیت می کند، روش های آمپول زنی، کنترل فشار خون، نبض، تب و وضعیت عمومی بالینی را به خوبی می شناسد. او می تواند موقعیت بیمار را لحظه به لحظه چک کند.

اطلاعات درستی در زمینه انواع داروها و زمان استفاده از آن دارد و در این زمینه تمام دوره های لازم را پشت سر گذاشته است. به طور کلی در خدمات پرستاری در منزل همه موارد در بهترین شرایط سنجیده می شود.

خدمات پرستاری در منزل ( بخش تغذیه)

معمولاً کودکان در سنین پایین و افراد بزرگسال در سنین سالمندی نیاز به یک شخص به عنوان کمکی دارند تا در زمینه تهیه غذا به آنها کمک کند. خدمات پرستاری در منزل در این زمینه سعی کرده، دوره های آموزشی در زمینه آشپزی را فراهم سازد تا دستپخت پرستاری که در منزل شما فعالیت می کند با ذائقه شما جور باشد.

مثلاً اگر شخص فقط اجازه مصرف غذاهای پختنی دارد، پرستار موظف است که در تهیه این غذا ها دقت لازم را داشته باشد تا طعم آن مورد قبول واقع شود.
خدمات پرستاری در منزل برای نوزادان و یا کودکان شرایط متفاوتی را مدنظر قرار می دهد به طوری که کودک باید در زمان مشخصی غذا بخورد و مقدار غذایی که می خورد نیز می بایست بررسی شود. خوشبختانه در خدمات پرستاری در منزل همه این موارد به دقت گنجانده شده است.

خدمات پرستاری در منزل در سطح حرفه ای

تا به اینجای کار خدمات پرستاری در منزل رویکرد کمکی داشت اما خدمات پرستاری در منزل شرایط دیگری نیز دارد که مشهور به کار درمانی است.
برخی از کودکان بیش فعال و یا کودکانی که مشکل تکلم و حرکت دارند و یا اوتیسم هستند نیاز به پرستاری دارند که حکم مربی را برای آنها داشته باشد. کسانی که در زمینه کاردرمانی فعالیت می کنند دوره های تخصصی و تحصیلی را پشت سر گذاشته اند به طوری که روش های درمانی را یاد گرفته و به شخص منتقل می کنند.

گاه در خدمات پرستاری در منزل تکنیک های راه رفتن پس از عمل های جراحی سنگین گنجانده می شود و همه چیز به دقت و با رعایت شرایط بیمار صورت می گیرد.
کودکان اوتیسم، روحیه بسیار حساسی دارند و معمولاً بارها و بارها نیاز به تمرین و تکرار یک موضوع ساده دارند و در خدمات پرستاری در منزل این موضوع به طور دقیق و کاملاً اصولی گنجانده شده است. بررسی ها اینطور نشان میدهند پرستارانی که در بخش کار درمانی فعالیت دارند، می بایست به صورت دوره ای شرایط را پشت سر بگذارند و هر روز آپدیت شوند.

خدمات پرستاری در منزل
قوانین خدمات پرستاری در منزل

خدمات پرستاری در منزل می بایست بر اساس شرایط و قوانین مشخصی صورت بگیرد که با هم بررسی می کنیم:
· رعایت اصول بهداشتی به صورت 100 درصد: اولین موضوعی که در راستای خدمات پرستاری در منزل بررسی می شود، رعایت اصول بهداشتی است که می بایست هم در زمینه بهداشت شخص و هم در راستای بهداشت محیط رعایت شود.

نیاز است که سلامت روحی سالمند مورد ارزیابی قرار بگیرد و در پروسه نظافت به سالمند سخت گرفته نشود. بهداشت، لباس زیر، لباس اصلی، بهداشت مو و ناخن، بهداشت دهان و دندان و همینطور بهداشت مربوط به شرایط زخم بستر از مواردی است که در خدمات پرستاری در خانه باید رعایت شود.

· رعایت سلامت جسمانی سالمند: از دیگر قوانین است که در خدمات پرستاری در منزل بارها از آن یاد شده است. به طور کلی کم شدن بینایی، کم شدن شنوایی و همینطور کم توان شدن بیمار از موضوعاتی است که باید بررسی شود.

مشکلات قلبی و عروقی و مغزی نیز در بسیاری از بیماران در سنین سالمندی دیده می شود و فردی که به عنوان پرستار در منزل بیمار کار می کند باید همه این موارد را به خوبی شناسایی نمایید. دقت کنید که پرستار وظیفه دارد که دمای بدن بیمار، میزان قند خون و سطح تنفس بیمار را بررسی کنید و با پزشک او در میان بگذارد.

· توجه به سلامت روحی سالمند: یکی دیگر از مواردی که در خصوص خدمات پرستاری در منزل عنوان می شود این است که می بایست نیازهای روحی سالمند ارضا شود. افراد در سنین پیری روحیه حساسی دارند، یعنی دوست دارند گوشی برای شنیدن حرفهایشان وجود داشته باشد و معمولاً یک موضوع تکراری را بارها و بارها توضیح می دهند. در این زمینه پرستار باید صبور و همراه باشد.

گاه نیاز است که پرستار با بیمار فیلم تماشا کند، به دیدن اقوام برود و یا با او آواز بخواند و همه این موارد در خدمات پرستاری در خانه به خوبی اجرا می شود.

· توجه به وضعیت تغذیه شخص: یکی از موضوعاتی که در خدمات پرستاری در منزل باید رعایت شود، بررسی رژیم غذایی مناسب بیمار است، یعنی بررسی صورت بگیرد که بیمار می بایست چه غذاهایی را بخورد و چه غذاهایی با توجه به شرایط بیمار و دارویی که مصرف می کند نباید استفاده شود.

برخی از بیماران می بایست فقط سبزیجات مصرف کنند برخی دیگر در مصرف گوشت ممنوعیت دارند و در هر شرایطی نیاز است که پرستار شرایط را بسنجد.

خدمات پرستاری در منزل و فیزیوتراپی

معمولاً کسانی که نیاز به فیزیوتراپ در منزل خود دارند باید از افراد کاربلد در این زمینه کمک بگیرند. کسی که مسئول فیزیوتراپی است می بایست نقاط حساس بدن که با درد و سوزش همراه است را بخوبی بشناسد در این زمینه می بایست موقعیت بیمار نیز سنجیده شود.

فیزیوتراپی نیاز به دقت بالایی دارد و برنامه ریزی تغذیه ای و دارویی نیز می طلبد بنابراین هر پرستاری که برای منزل فعالیت می کند نمی تواند خدمات فیزیوتراپی را پشت سر بگذارد. از یاد نبرید که معمولاً خدمات فیزیوتراپی گاه با تکنیک های پیچیده ای همراه هستند و باید در انتخاب آن دقت صورت بگیرد.

 

خدمات پرستاری در منزل

مقالات

پرستاری از سالمندخدمات پرستاریخدمات پرستاری در منزلمرکز پرستاری سینا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه × 4 =