روش صحیح مصرف ویتامین برای سالمندان

روش صحیح مصرف ویتامین برای سالمندان

بسیاری از افراد مسن به دلیل بی اشتهایی، مشکل جویدن و بیماری های خاص نمی توانند مواد ضروری نیاز بدن را به صورت کامل دریافت کنند. از این رو مصرف ویتامین برای سالمندان اولین روشی است که برای رفع این مشکل مطرح می شود.
ویتامین ها از ضروری ترین مواد لازم برای بدن می باشند زیرا کمبود آن ها سبب می شود سیستم ایمنی بدن ضعیف شود، سطح انرژی پایین بیاید، دردهای استخوانی و مفصلی زیاد شود و افراد دوران سالمندی سختی را سپری کنند.
سالمندان با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش خون می توانند کمبود ویتامین های بدنشان را شناسایی کنند و پزشک معتمد بهترین روش مصرف ویتامین برای سالمندان معرفی کند.

مصرف ویتامین برای سالمندان
یکی از بزرگترین مشکلات در دوران سالمندی کمبود کلسیم می باشد. منبع غنی این ویتامین لبنیات است. افراد با مصرف روزانه ماست و شیر می توانند میزان جذب کلسیم را بالا ببرند. اگر از کودکی به اندازه کافی کلسیم در بدن ذخیره شود در دوران سالمندی از خطر ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می شود.

زنان بالای پنجاه سال و مردان بالای هفتاد سال بیست درصد بیشتر به کلسیم نیاز دارند.
بدن انسان برای اینکه بتواند کلسیم بیشتری جذب کند نیاز به ویتامین دی دارد. و همچنین ویتامین دی به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد عضلات و تقویت اعصاب کمک شایانی می کند.

این ویتامین را می توان از نور خورشید گرفت ولی در سالمندان به دلیل افزایش سن ، بدن کمتر قادر است تا اشعه خورشید را به این ویتامین دی تبدیل کند از این رو مصرف مواد غذایی که حاوی این ویتامین مثل ماهی های چرب برای سالمندان توصیه می شود.
امگا 3 ، اسید چرب ضروری بدن می باشد که از آلزایمر و آرتروز جلوگیری می کند.

بدن انسان قادر به تولید این اسید چرب مفید نمی باشد و باید از طریق یک رژیم غذایی سالم آن را تامین کرد. مواد غذایی مانند گردو ، بذر کتان، روغن کانولا و ماهی منبع غنی اسید های چرب مفید هستند.

اگر سالمندی کمبود امگا3 داشته باشد با مشورت پزشک می تواند از طریق قرص های موجود در بازار این کمبود را جبران کند. مصرف ویتامین برای سالمندان بسیار ضروری می باشد.

 

امگا سه

گروه ویتامین ب برای سالمندان

کمبود ویتامین خانواده ب برای سالمندان بسیار مضر می باشد. ویتامین ب12 کمک به ساخت سلول های عصبی و خونی می کند.

انسان ها می توانند از طریق مواد غذایی به راحتی این ویتامین را به دست بیاورند از این رو که مصرف ویتامین برای سالمندان حیاتی می باشد یک رژیم غذایی سالم در سپری کردن دوران سالخوردگی کمک فراوانی می کند. مواد غذایی مثل ماهی ، تخم مرغ ، لبنیات سرشار از ویتامین ب 12 شوند.

ویتامین ب 6 عضو دیگری از خانواده ویتامین های ب می باشد که به مقابله با میکروب ها و تولید انرژی کمک می کند این ویتامین برای رشد مغز در نوزادان و بهبود حافظه در سالمندان بسیار ضروری می باشد. جگر و غلات صبحانه منبع خوبی از این ویتامین به شمار می روند.

 

ویتامین ب

مصرف منیزیم و زینک در دوران سالخوردگی

منیزیم برای تولید پروتئین و ثابت نگه داشتن قند خون در بدن نقش مهمی را ایفا می کند. این ماده را می توان از آجیل ، دانه ها و بعضی از سبزیجات دریافت کرد.

چون سالمندان تمایل کمتری به خوردن این نوع مواد دارند عموما از کمبود منیزیم رنج می برند. مصرف ویتامین برای سالمندان امری اجتناب ناپذیر می باشد برای جلوگیری از آسیب های احتمال با زیر نظر پزشک مصرف منیزیم الزامی می باشد.

ریز مغذی زینک که در بدن بسیاری از سالمندان به اندازه کافی وجود ندارد زینک با عفونت ها و التهابات مقابله می کند. از طریق مصرف گوشت گاو و غلات صبحانه می توان زینک فراوانی به بدن وارد کرد.

کمبود ویتامین در سالمندان

با کاهش حس چشایی و بویایی در سالمندان اشتهای آنها کم می شود . سوخت و ساز بدن انسان با افزایش سن پایین می آید و عملکرد دستگاه گوارش به خوبی انجام نمی شود به همین خاطر جذب غذا و مواد نیاز بدن به پایین ترین حد خود می رسد.

از طرفی دیگر افراد سالمند ممکن است چندین دارو را با هم مصرف کنند که این دارو ها باعث عدم جذب ریز مغذی ها و دفع آن ها شود. این مشکلات مصرف ویتامین برای سالمندان را پر رنگ تر می کند.

برای جلوگیری از این کمبود باید توجه بیشتری به رژیم غذایی و مکمل ها برای سالمندان کنیم. فیبر از آن دسته مواد غذایی است که در همه دوران های زندگی به آن بی توجه هستیم. می توانیم با رنده کردن و یا له کردن میوه و سبزیجات این مواد غذایی مهم را برای سالمندان فراهم کنیم.

با توجه به تحلیل رفتن عضلات در سنین بالا استفاده از پروتئین برای سالمندان بسیار توصیه شده است اگر سالمندی توانایی مصرف پروتئین را ندارد از مکمل های پروتئینی موجود در بازار مثل HMB می توان استفاده کرد.

 

رژیم غذایی سالمندان

تعداد زیادی از سالمندان از کمبود ویتامین ب12 رنج می برند. کمبود این ویتامین باعث احساس خستگی و عدم تعادل در انسان می شود. اگر سالمندان نتوانند از طریق رژیم غذایی این ویتامین را دریافت کنند با مراجعه به پزشک و مصرف مکمل VITB12 می توانند این کمبود را جبران کنند.

 

پیشگیری از بیماری در دوران سالمندی

در دوران سالمندی به دلیل افزایش رادیکال های آزاد ، پایین آمدن سوخت و ساز بدن و اختلالات گوارشی بدن انسان مستعد انواع بیماری ها می شود و توانایی بدن کاهش می یابد.

ولی اگر از دوران جوانی و میانسالی به فکربالا بردن توان بدن و پیشگیری از بیماری ها باشیم می توانیم سالخوردگی راحتی را تجربه کنیم.

طبق تحقیقات انجام شده رژیم غذایی مناسب و ورزش ما را از هر گونه بیماری های احتمال به دور نگه می دارد. ریشه بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 کم تحرکی و اضافه وزن می باشد. همانگونه که شاهد هستیم این بیماری ها به سنین پایین تر هم رسیده است.

پس باید در جوانی به فکر میانسالی و سالمندی خود باشیم. کاهش مصرف قند، نمک و آرد سفید کمک زیادی در این راه به ما می کند.
از استعمال دخانیات خودداری کنیم چون انسان را در معرض خطر بیماری های ریوی ، قلبی ، پوکی استخوان و سرطان قرار می دهد.

ورزش، تغذیه سالم و روحیه خوب در همه سنین باعث افزایش سلامتی و بالا رفتن سطح رضایت مندی از زندگی می شود. برای باز توانی سالمندان یکی از مهم ترین نکته ها حفظ ارتباط سالمند با جامعه است.

مصرف ویتامین برای سالمندان ، حفظ روحیه ، داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش از جمله روش هایی است که وضعیت سالمند را بهبود می بخشد.

مقالات

پرستاری از سالمندروش صحیح مصرف ویتامین برای سالمندانمرکز پرستاری سینامصرف ویتامین برای سالمندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− شش = 3