درباره درد لگن در سالمندان و راه های درمان آن

درباره درد لگن در سالمندان و راه های درمان آن

درد لگن در سالمندان

درباره درد لگن در سالمندان و راه های درمان آن

درد لگن در سالمندان یکی از مواردی است که می توانند جزو ناراحت کننده ترین دردهای اسکلتی برای آنها باشد. این درد می تواند اختلالات بی شماری را در هنگام راه رفتن برای سالمندان ایجاد نماید. دردی که برای سالمندان در ناحیه لگن ایجاد می شود می تواند، تا پشت باسن منتقل شده و حتی می تواند تا قسمت کشاله ران و یا لگن انتشارات یابد.

دلایل درد لگن در سالمندان

دلایل درد لگن در سالمندان متفاوتی دارد که می‌توان این دلایل را به 2 دسته تقسیم نمود:

1- زمانی که این عارضه در داخل خود لگن ایجاد میشود
2- زمانی که نقطه آغاز درد لگن از خارج از لگن می باشد و بافت های لگن را تحت شعاع قرار می دهد. چرا که در خود لگن بافتهای متفاوتی وجود دارد که می تواند دلیلی برای ایجاد درد در این ناحیه باشد. یکی از اساسی ترین آنها ،مفصل ران یا هیپ عصب سیاتیک و مفصل ساکروایلیاک می باشد.

دلایل مرسوم در ایجاد درد در ناحیه لگن

درد لگن در سالمندان، از جانب ناحیه کشاله ران یا هیپ، از شایع ‌ترین مواردی است که می توان به آن اشاره نمود. البته در قسمت کشاله ران وجود درد می‌تواند دلایل دیگری را هم به دنبال داشته باشد. مانند اختلال در سیستم ادراری و یا تناسلی.

درد لگن در سالمندان

درد در مفصل ران و یا وجود درد در کشاله ران دلایل متفاوتی دارد

آسیب دیدگی استخوانهای موجود در این ناحیه از مفاصل می تواند بر اثر شکستگی، موجبات بروز درد لگن در سالمندان را ایجاد نماید. از طرفی می تواند دلایل عفونتی، درد لگن در سالمندان را به دنبال داشته باشد. بنابراین وجود التهاب در ناحیه پرده سینوویال مفصل ران که دلایلی مانند بیماریهای عفونی و یا بیماریهای روماتیسم می تواند داشته باشد، عوامل دیگری است که درد در ناحیه لگن را برای سالمندان به دنبال دارد.
دیگر دلیلی که موجبات درد در ناحیه لگن را می تواند برای سالمندان به وجود آورد، التهاب بورس در ناحیه مفصل ران می باشد. به این ناحیه بورسیت گفته می‌شود که می‌تواند ایجاد درد لگن را به دنبال داشته باشد.
عضلات متفاوتی در اطراف مفصل ران در صورتی که به دلیل فشارها و یا فعالیتهای متفاوت مانند فرایندهای ایجاد شده به واسطه ورزش کردن دچار کشیدگی شود، درد در ناحیه لگن را به دنبال دارد.
از دیگر علل هایی که ایجاد درد در ناحیه کشاله ران را به دنبال دارد و می‌تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد، اختلالات و فشارهایی است که به دیسک در بین مهره های کمر وارد میشود.
مواردی دیگر که بسیار شایع می‌باشد و می‌تواند درد در ناحیه لگن را به دنبال داشته باشد، پوکی استخوان است. در این حالت استخوان بالای ران دچار التهاب شده و به واسطه آن التهاب درد در کشاله ران را ایجاد می نماید.
از طرفی دیگر می توان برای درد در ناحیه ران دلیل وجود بیماری های روماتیسمی را هم مثال زد.
برای وجود ناراحتی‌ های منجر به درد در ناحیه ران می توان به عارضه فتق ورزشی نیز اشاره داشت. این عارضه که زیاد شناخته شده نیست، بیشتر برای ورزشکاران در رشته فوتبال به وجود می آید که می توانند موجبات ناراحتی درد در کشاله ران و لگن را ایجاد نماید.
مردان سالمند که مشکلاتی در سیستم تناسلی آنها ایجاد می شود، مانند ضرباتی که به بیضه ها وارد می شود و التهاب را در آن قسمت ایجاد می نماید و یا واریکوسل، می تواند ایجاد درد در قسمت جلوی لگن و در قسمت کشاله ران ها را به دنبال داشته باشد. در ادامه به دلایل وجود درد در ناحیه پشت لگن و دلایل آن اشاره خواهیم نمود

درد لگن در سالمندان

دلایلی که موجب می‌شود برای سالمندان در ناحیه پشت لگن ایجاد درد و ناراحتی نماید

1- وجود درد در ناحیه پشت لگن می توانند ناراحتی های سیاتیک باشد.
2- دیگر دلیلی که برای درد در پشت لگن می توان به آن اشاره نمود، التهاباتی است که در بورس های پشت لگن ایجاد می شود.
3- درد در ناحیه پشت لگن می‌تواند به واسطه التهاب مفصل ساکروایلیاک رخ دهد
4- می تواند درد پشت لگن به واسطه خاصره باشد
5- دیگر دلیلی که می توان به آن اشاره نمود ایجاد ساییدگی در مفاصل ران و یا آرتروز است

تشخیص درد در پشت لگن

تشخیص درد در پشت ناحیه باسن و لگن بر اساس شدتی که دارد و چگونگی بروز آن و اینکه شروع درد در چه زمان هایی رخ میدهد باید توسط پزشک مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. که متوجه شود در چه زمان هایی شدت درد در بیماران سالمند به چه میزانی باشد.
1- برخی مواقع درد در ناحیه لگن موجب می‌شود که سالمندان از خواب بیدار شوند
2- و یا اینکه در بعضی از مواقع به طور مثال ایستادن و یا نشستن زیاد می تواند بروز درد در ناحیه لگن را شدت بخشد
پزشک بعد از ارزیابی این موارد که به واسطه متد های رادیوگرافی و یا سیتی اسکن قابل تشخیصی است، علت درد را مشخص کرده و پس از آن اقدامات لازم جهت درمان درد در ناحیه کشاله ران برای سالمندان را آغاز می نماید.

درد لگن در سالمندان
از عمده درمانهای شایع که می‌تواند بروز درد در ناحیه کشاله ران برای سالمندان را بهبود بخشند

1- کاهش در حرکات بدنی

برای اینکه بتوانیم درد در ناحیه کشاله ران را کم نماییم و شرایط را به سمت تسکین درد در لگن هدایت کنیم، باید کمتر سالمندان راه بروند و از انجام فعالیت های زیاد مانند ورزش کردن کم نمایند، و یا فقط نسبت به انجام حرکاتی که پزشک برای تسکین درد در ناحیه لگن معرفی نموده اقدام نمایند.

2- ایجاد گرما در در موضوعی که دچار درد می باشد

زمانی که قسمتی از بدن مانند کشاله ران بر اثر دلیلی دچار درد میشود، گرم نگه داشتن آن موضع می‌توانند میزان درد را در آن کاهش دهد. برای انجام این روش می‌توانید از تشک های برقی و یا کیسه های حاوی آب گرم استفاده نمایید.

3- استفاده از استامینوفن

به دلیل اینکه یکی از عوامل درد در ناحیه ران وجود التهاب می باشد میتوانید از داروی استامینوفن که می تواند بدون نسخه پزشک قابل تهیه باشد نیز استفاده نمایید.

انجام فرآیندهای فیزیوتراپی

1- تزریق داروی کورتون در مفصل

به طور کلی یکی از راه های تسکین درد و یا از بین بردن درد، تزریق دارو در مفصل می باشد. زمانی که دارو را در مفصل کشاله ران تزریق نموده و متوجه شدند درد از بین رفت، نشان دهنده آن است که منبع اصلی درد می تواند همان مفصل ران باشد.

اما اگر بعد از تزریق دارو در مفصل ران درد برطرف نشود، باید دلیل را جستجو نمود

2- تزریق پسواس

تزریق پسواس از راه های امواج فراصوتی صورت می پذیرد. این روش زمانی برای سالمندان قابل اجرا است که دلیل درد ناشی از ناحیه تاندون پسواس باشد.
توجه داشته باشید که در دوران سالمندی بهترین متد برای ایجاد تسکین درد لگن در سالمندان قبل از انجام عمل جراحی، اجرای فرآیندهای فیزیوتراپی است. فرآیند های فیزیوتراپی توانایی آن را دارند که انجام عمل جراحی را به تعویق بیاندازند و یا حتی در مواردی اثرگذاری فرآیندهای فیزیوتراپی به قدری است که می توان به طور کلی عمل جراحی را فراموش نمود

مقالات

درباره درد لگن در سالمندان و راه های درمان آندرد لگن در سالمنداندرمان درد لگن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت × 2 =