حمام بردن سالمندان

مراقبت از سالمندان

حمام بردن سالمندان

 در حمام بردن سالمندان ، بدون شک پرستاری که از سالمندان مراقبت می کند باید نکات بسیار مهمی را در نظر داشته باشد تا به سلامت آنها آسیبی وارد نشود. تمامی سالمندانی که پرستاران از آنها مراقبت می کنند به حمام نیاز دارند و به همین دلیل پرستاری که از آنها مراقبت می کند باید این امر مهم را انجام دهد و نسبت به اقدامات آن آگاهی و دقت لازم را داشته باشد. برای اینکه پرستاران در مورد حمام بردن سالمندان اطلاعات بیشتری داشته باشند، در ادامه برخی از نکاتی را که دارای اهمیت بسیار زیادی است و باید پرستاران به آن دقت داشته باشند را بیان می کنیم تا اطلاعات پرستاران در این مورد بیشتر شود.

نکاتی در حمام بردن سالمندان :

همانطوری که بیان نمودیم حمام سالمندان توسط پرستاران امر بسیار مهمی است که باید به آن توجه زیادی داشته باشند تا به بهترین نحو ممکن سالمندان را به حمام ببرند. برخی از نکاتی که دارای اهمیت زیادی می باشد عبارت است از :

 مدت زمان حمام بردن :

از آنجایی که نکات رعایت و مراقبتی در حمام سالمندان بسیار زیاد است و زمان حمام بردن آنها باید به خوبی مراقب بود که آنها زمین نخورند، رستار باید دقت بسیاری به این موارد داشته باشد. اینکه سالمندان را در هفته چند بار حمام ببرید امر درست و صحیح نمی باشد و از آنجایی که آنها هم نیاز به پاکیزگی و تمیز شدن دارند، کافی است آنها را هفته ای یکبار به حمام ببرید. در واقع یک روز خاصی را باید در طول هفته مشخص کرد و سالمندان را به حمام برد تا آنها تمیز و پاکیزه شود. برای حمام بردن برخی از سالمندها که شرایط خاصی دارند باید با پزشک مشورت کنید تا بهترین روش را برای شما بیان کنند با رعایت کردن آن روش سالمند را به حمام ببرید.

حمام بردن سالمندان--سالمندانحمام بردن سالمندان

  انگیزه دادن به آنها برای حمام :

برخی از سالمندان علاقه زیادی به حمام رفتن ندارند، به همین دلیل باید به برای حمام بردنشان پرستار به خوبی به آنها انگیزه بدهد. در واقع برخی از سالمندانی که فراموشی دارند و یا به خوبی نمی توانند راه بروند، علاقه چندانی هم به حمام رفتن ندارند، به همین منظور پرستار باید به خوبی سالمند را بشناسد و به او انگیزی ای بدهد تا او را دوست داشته باشد. به عنوان مثال اگر سالمند علاقه به قدن زدن داشته باشد باید به او بگوید که حمام بروید و سپس به پیاده روی هم می رویم. انگیزه هایی که در این دسته قرار بگیرد سالمندان را به حمام رفتن تا حد بسیار زیادی تشویق می کند.

 در نظر گرفتن ایمنی و راحتی :

پرستار باید برای حمام بردن سالمندان اطمینان کافی و لازم را به به دست آورد که سالمند در حمام احساس راحتی دارد. اگر اتاق فرد سالمند خنک می باشد باید آن را پیش از اینکه به حمام برود گرم کنید، چرا که بدن سالمندان مقاومت زیادی ندارد و اگر به آنها سرما بخورد امکان دارد که سریعا دچار بیماری شوند. یکی از نکاتی دیگری که در حمام بردن سالمندان اهمیت زیادی دارد، این است که برخی از آنها به دوش گرفتن علاقه دارند و برخی دیگر از آنها به این کار علاقه ای ندارند، به همین دلیل پرستار باید به خوبی با علایق سالمندان آشنایی داشته باشد تا به بهترین نحو ممکن آنها را تمیز کند.

ضمن کمک کردن به او باید با او ارتباط برقرار کرد 

پرستار باید برای حمام بردن سالمندان یکی از نکات بسیار مهمی را در نظر بگیرد، و آن هم این است که برای آنها هر مرحله از حمام و تمیز شدن را به خوبی توضیح دهد. برخی از سالمندان که فراموشی دارند و به خوبی در مورد وسایل حمام آشنایی ندارند، بهتر است در هر مرحله از شستشو برای آنها توضیحات لازم ارائه شود. به عنوان مثال اگر پرستار می خواهد سر آنها را شستشو دهد باید برای آنها توضیح دهد که اکنون نوبت به شستن سر می باشد و یا اینکه اگر می خواهد از دوش استفاده کند، باید برای آنها توضیح دهد که استفاده از دوش برای چه کاری می باشد و …. که هر یک از این مراحل را اگر پرستار به سالمند توضیح دهد، اشتیاق او هم برای حمام بیشتر می شود.

 احترام گذاشتن به حجب و حیای سالمند :

 یکی از نکات بسیار مهمی که در حمام بردن سالمندان بسیار مهم است و باید پرستار به ان نکته توجه بسیاری داشته باشد این است که به حیای آنها احترام بگذارد. بدون شک بسیاری از سالمندان از اینکه یک پرستار بدن آنها را ببیند و آنها را تمیز کند خجالت می کشد، به همین دلیل بهتر است به آنها احترام گذاشته شود و پوششی را برای آنها قرار دهد تا آنها از پرستار خجالت نکشند و به راحتی در حمام زیر دوش بمانند. در واقع این مسئله به آنها کمک می کند که گرمتر بمانند و به راحتی اجازه دهند تا پرستار آنها را تمیز کند. بنابراین پرستار با رعایت کردن این نکته در حمام بردن سالمندان بدون شک به مشکل بر نمی خورد.

حمام بردن سالمندان--سالمند

حمام بردن سالمندان

 توافق پیدا کردن با سالمند در مورد حمام کردن :

پرستار برای حمام بردن سالمندان باید با سالمند در مور روش های شستشوی او صحبت کند تا بتوانند با یکدیگر به توافق برسند که نحوه شستشوی آنها چگونه باشد. اینکه پرستار برای حمام بردن سالمندان هر روز و یا دو روز در هفته آنها را به حمام ببرد امر بسیار غلطی می باشد و باید تنها هفته ای یک بار آنها را به حمام ببرد. پرستار سالمند باید در حمام و روش های شستشوی آنها دقت بسیاری داشته باشد تا آنها را به بهترین نحو ممکن شستشو دهد، چرا که برخی از سالمندان امکان دارد که دچار زخم بستر و یا زخم های دیگری باشند که پرستار باید به خوبی با روش های شستشوی سالمندان آشنایی داشته باشد. به همین دلیل است که پرستار باید آشنا با تمامی روش های حمام بردن سالمندان باشد، همچنین این موضوع که پرستار با سالمند توافق کند او را چگونه به حمام ببرد هم امر مهمی است و در این زمینه به آنها کمک می کند.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = یازده